Hoe wordt de prijs van mijn rechtsbijstandsverzekering bepaald?
De prijs van een DAS rechtsbijstandsverzekering weerspiegelt uw persoonlijke profiel en risiconiveau. In tegenstelling tot andere verzekeringen, is het tarief voor een rechtsbijstandsverzekering sterk afhankelijk van hoe vaak en op welke manier u juridische bijstand nodig heeft.
Deze kans wordt beïnvloed door zowel objectieve criteria (zoals uw woonplaats, het type voertuig en uw schadeverleden) als door variabele persoonlijke factoren.
Om de correcte prijs van uw rechtsbijstandsverzekering te bepalen, gaan we bij DAS als volgt te werk:
We berekenen eerst het juiste tarief per risico. Dat wil zeggen dat DAS voor elk verzekerd object (voertuig, onroerend goed, familiale dekking…) dat in uw contract aanwezig is, een forfaitair tarief bepaalt. Dit forfaitair tarief wordt bepaald door statistische gegevens die het verband tussen het aantal schadegevallen en/of de ernst ervan in rekening brengen.
Daarna personaliseren we telkens op de hoofdvervaldag van uw contract uw tarief door middel van een risicoscore. We gaan het forfaitair tarief aanvullen met objectieve criteria zoals uw adres, type voertuig,… en variabele persoonlijke factoren zoals bijvoorbeeld schadehistoriek.
De totale prijs van uw rechtsbijstandverzekering is de som van alle tarieven per risico.
Hieronder vindt u een fictief voorbeeld ter illustratie, het betreft een contract met 3 risico’s:
Totale premie is de som van de risico’s (1+2+3) +3,- EUR kwijtingskosten = 190,57 EUR (in plaats van 189 EUR vermeld op de tabel brutopremies december 2024).
De criteria die een rol spelen bij de tarifering van uw dekking, noemen we segmentatiecriteria. Dat wil zeggen dat een verzekeraar aan de hand van deze criteria bepaalt wat uw risicoprofiel is als klant en onder welke voorwaarden hij u al dan niet een verzekering kan aanbieden, welke premie u betaalt, en welke zaken al dan niet verzekerd zijn.
Het detail van onze segmentatiecriteria vindt u verder op deze pagina.
Waarom betaal ik een andere prijs dan andere klanten?
Door deze gepersonaliseerde aanpak betaalt u een prijs die afgestemd is op uw situatie. Dit systeem kan voordeliger uitpakken voor klanten die minder risicovol zijn, terwijl het zorgt voor eerlijke tarieven die passen bij het individuele gebruik en de omstandigheden van elke klant.
Hoe werkt deze nieuwe prijsbepaling?
Alle tarieven (per risico) zullen op elke hoofdvervaldag van het contract vermenigvuldigd worden met een risicoscore.
Forfaitair tarief verzekerd object x Individuele risicoscore
De individuele risicoscore kan u interpreteren als een gewicht dat het forfaitair tarief op basis van uw risicoprofiel per verzekerd object positief of negatief beïnvloed. Hierdoor kan uw individuele prijs lager of hoger liggen dan het gemiddelde forfaitaire tarief.
Bepaalde risico's in het contract kunnen een neutrale score toegewezen krijgen (zonder impact op de tarieven, d.w.z. een score van 1,00) onder de volgende omstandigheden:
Het risico is te recent (minder dan 1 jaar) en kan nog niet in het model worden opgenomen.
Het model is niet toepasbaar op dit risico vanwege een te klein aantal technische gegevens.
Deze evaluatie van de risicoscore leidt tot een overeenkomstige tariefaanpassing (bijvoorbeeld: een verandering van een score van 1,00 naar een score van 1,23 voor een product leidt tot een tariefstijging van 23%).
Op basis van welke criteria wordt mijn prijs berekend?
Bij elke hernieuwing (vervaldatum) van uw contract worden uw individuele risicoscores opnieuw berekend. De nieuw verzamelde informatie van het afgelopen verzekeringsjaar + data van nieuwe marktgegevens zorgen ervoor dat de prijs bij hernieuwing correct is en aansluit bij uw situatie.
Het segmentatiebeleid, gebaseerd op artificiële intelligentie, gebruikt de volgende informatie om de individuele risicoscore te berekenen:
Contractgegevens: aantal risico's op het contract, duur van het contract, adres van de polishouder, enz.
Gegevens met betrekking tot het risico: adres van het risico, type risico, specifieke gegevens verzameld via een vragenlijst (beroepsactiviteiten, enz.).
Gegevens met betrekking tot de gedekte gebouwen: adres van de gebouwen, publiek beschikbare gegevens met betrekking tot de wijk waarin het gebouw zich bevindt, premie brandverzekering, aantal wooneenheden, gebruik, enz.
Gegevens over de betrokken voertuigen (zoals auto’s, vaartuigen, vliegtuigen, drones): technische kenmerken van het voertuig zoals merk, motorvermogen, categorie, lengte, gewicht, gebruik, premie BA verzekering, enz.
Gegevens over het schadeverleden: aan- of afwezigheid van schadegevallen, type schadegevallen, betaalde bedragen en hun aard, enz.
Gegevens met betrekking tot andere risico's: gegevens met betrekking tot andere risico's van het contract (of in het verleden gedekte risico's) kunnen eveneens worden gebruikt.
Openbaar beschikbare gegevens met betrekking tot de beroepsactiviteiten van uw onderneming of uw activiteit als zelfstandige (Kruispuntbank van Ondernemingen).
Gespreide premiebetaling kan een reden zijn om een ander tarief toe te passen.
Welke voordelen zijn er voor mij als klant?
Adequate segmentatie
De prijs van uw rechtsbijstandverzekering is steeds aangepast aan uw persoonlijke situatie. U betaalt een eerlijke en correcte prijs. Een duidelijk segmentatiebeleid en een lijst met factoren die de risicoscore beïnvloeden, werken ondersteunend.
Eenvoudig onderschrijvingsproces
Behoud van eenvoudig onderschrijvingsproces: er zijn geen extra vragen, buiten de standaard informatie die nodig is, om een contract, of een nieuw risico binnen een bestaand contract, te onderschrijven.
Wordt het model toegepast op alle producten?
Het model wordt toegepast op de meeste producten, met uitzondering van producten met te weinig historiek of producten die zeer specifiek zijn (vloten, groepspolissen, enz.). In dat geval krijgt de klant een “neutrale” risicoscore (1,00).
Waar kan ik mijn risicoscore(s) raadplegen?
De risicoscore per risico staat op uw kwijting/vervaldagbericht (tweede pagina) en op het verzekeringscontract.
Er wordt ook een algemene uitleg toegevoegd aan de kwijting met een link naar ons segmentatiebeleid.
Wat moet ik doen als ik vragen heb, of als ik mijn risicoscore wil bespreken?
Bij vragen of twijfels over de toegekende risicoscore(s) kan u contact opnemen met uw verzekeringsmakelaar of de productiedienst van DAS (productie@das.be) om meer uitleg te krijgen. In geval van onenigheid over de toegewezen risicoscore, heeft u het recht om een individuele herziening van uw dossier aan te vragen.
Onze productieafdeling zal het contract en de risicobeoordeling individueel analyseren en kan een handmatige aanpassing doen als blijkt dat de beoordeling niet adequaat was.
Zijn er grenzen aan de risicoscore?
We hebben bepaalde limieten ingesteld om buitensporige veranderingen in premies van het ene jaar op het andere te voorkomen. We hebben ook algemene limieten ingesteld om na verloop van tijd te grote kloven met de standaard tarieven te voorkomen.
Welke omstandigheden kunnen aanleiding geven tot het stopzetten van een contract?
Omstandigheden die zich voordoen gedurende de looptijd van de verzekeringsovereenkomst Volgende omstandigheden kunnen aanleiding geven tot een beslissing het contract niet te verlengen/het contract op te zeggen :
Niet betaling van de premies
Verzekeringsfraude. Frauduleuze of onvolledige verklaringen op het moment van het sluiten van het contract of het ontstaan van een juridisch geschil kunnen ook het gewettigd vertrouwen van DAS ondermijnen. Dit kan ertoe leiden dat het contract wordt beëindigd.
Sanering van de polis wegens schade
Een juridisch geschil met de verzekerde
Het feit dat de verzekerde zich niet als een goed huisvader gedraagt. Een houding die indruist tegen het gedrag van een ’goede huisvader’ kan het gewettigd vertrouwen tussen de verzekerde en zijn verzekeraar zodanig schaden dat een evenwichtige contractuele samenwerking in gevaar komt. In dit geval heeft de verzekeraar de mogelijkheid om de dekking te beperken of te weigeren.
Heb ik het recht om mijn contract op te zeggen als er een wijziging is in de prijs, voorwaarden en/of risicoscore?
Ja, onderhevig aan de voorziene modaliteiten uiteengezet in de algemene voorwaarden.
U hebt het recht om uw contract op te zeggen binnen 3 maanden na ontvangst van uw factuur in geval van een wijziging in prijs of voorwaarden. Opzeggen moet altijd per aangetekende brief, per gekwalificeerde elektronische aangetekende post, per deurwaardersexploot of door afgifte van de opzegbrief tegen ontvangstbewijs.
U kunt de polis ook beëindigen op de jaarlijkse vervaldatum door ten minste 3 maanden voor de vervaldatum op te zeggen. Deze termijn wordt teruggebracht tot 2 maanden vanaf de jaarlijkse vervaldag op 01/10/2025.
Als consument kunt u vanaf 01/10/2024 en vanaf uw volgende jaarlijkse verlengingsdatum de polis ook op elk moment na het eerste verzekeringsjaar opzeggen. Deze opzegging wordt van kracht aan het einde van een periode van 2 maanden vanaf de dag die volgt op uw verzoek. U kunt uw verzekeringstussenpersoon of uw nieuwe verzekeringsmaatschappij vragen de polis voor u op te zeggen.
Ter informatie vindt u hieronder de laatste data voor wijzigingen in prijzen en/of voorwaarden:
1.10.2024: wijziging voorwaarden
1.01.2025: prijswijziging en wijziging voorwaarden