Geen tariefaanpassing
Er komt geen prijscorrectie op bestaande producten. De premies weerspiegelen de echte kosten van rechtsbijstand, inclusief stijgende advocaatkosten en toegenomen gebruik.
Zoals toegelicht in ons webinar, laat de huidige marktsituatie geen ruimte voor een ‘geste’ richting de klant. We focussen liever op nieuwe, betaalbare oplossingen.
Communicatie naar klanten
Vanaf mei 2025 wordt de volgende boodschap automatisch toegevoegd aan de vervaldagberichten:
NL: De overheid zal het fiscale voordeel op het product BeneFisc met terugwerkende kracht afschaffen vanaf 01.01.2025. De premie die u in 2025 voor dit product betaalt, zal dus niet langer in mindering gebracht kunnen worden van uw belastingen in uw aangifte van 2026. Voor meer informatie: das.be/nl/particulier/fiscaal-voordeel
Meedenken over de toekomst?
<br/>
Veelgestelde vragen
Is de afschaffing 100% zeker?
Het wetgevend proces moet nog worden doorlopen, maar aangezien er een politiek akkoord is bereikt over de afschaffing van het voordeel vanaf 01/01/2025, is de kans dat het niet wordt uitgevoerd verwaarloosbaar klein.
Wat als mijn klant wil wachten op de nieuwe producten?
Het is belangrijk dat u de initiële vraag van de klant om alternatieven te analyseren goed documenteert.
Als deze oorspronkelijke vraag correct werd geregistreerd, is het mogelijk om soepel om te gaan met de ingangsdatum en de nieuwe polis retroactief in werking te laten treden vanaf de eerste aanvraagdatum of laatste vervaldag 2025, zodra de nieuwe producten beschikbaar zijn.
Er zijn echter beperkingen verbonden aan een retroactieve inwerkingtreding: als er tussen de datum van de oorspronkelijke aanvraag en de opmaak van het bijvoegsel een geschil is gemeld (of aangekondigd), en de retroactieve dekking zou een impact hebben op dat geschil (bijvoorbeeld wat betreft niet-dekking, plafond, enz.), dan is retroactieve inwerkingtreding niet meer mogelijk.
Dit zou namelijk het onzekere karakter – een essentiële voorwaarde voor het sluiten van een verzekeringscontract – doen verdwijnen, en is dus in strijd met de wet op de verzekeringsovereenkomst.
Het is in alle gevallen essentieel om de oorspronkelijke klantvraag én alle daaropvolgende stappen (zoals behoefteanalyse bij beschikbaarheid van de nieuwe producten, bewijs dat er geen geschil was tijdens de beoogde retroactieve periode, enz.) zorgvuldig in het klantendossier te bewaren, om elke discussie bij een eventuele controle te vermijden.
Gaat DAS een prijsvermindering toepassen?
Nee. Het fiscaal voordeel was uitsluitend een voordeel voor de klant: de gevraagde premie (die sinds 01/01/2025 aanzienlijk werd verhoogd) is nodig om de kosten die DAS maakt te dekken. Zoals toegelicht tijdens ons webinar, zijn deze producten bijzonder gevoelig voor stijgende advocaatkosten en een hoger gebruik dan oorspronkelijk voorzien. DAS heeft dan ook geen financiële marge op deze producten om het verlies van het fiscaal voordeel voor de klant te compenseren.
Wij geven er de voorkeur aan om zo snel mogelijk betaalbare alternatieve oplossingen aan te bieden.
Wanneer zijn de nieuwe producten beschikbaar?
We werken hard om zo snel mogelijk alternatieven aan te bieden. Ons huidige doel is om de eerste nieuwe formules nog vóór de zomervakantie (juli-augustus) te lanceren. In afwachting daarvan behouden de bestaande producten hun kwaliteit: de voorwaarden blijven ongewijzigd, enkel het fiscale voordeel verdwijnt.
Kan ik mijn klanten laten wachten tot de nieuwe producten beschikbaar zijn?
Ja, op voorwaarde dat hun vraag correct wordt gedocumenteerd. Zie uitleg retroactiviteit hierboven. Een omschakeling naar een ander product uit het huidige aanbod is ook nog altijd een mogelijkheid.
Ik heb jullie communicatie gemist, waar kan ik deze nalezen?
Indien u geen communicatie ontvangt, maar dit wel wenst, kunt u een mailtje sturen naar
marcom@das.be en we kijken het voor u na of voegen u toe aan onze verzendlijst.