Toegepast pionierschap: het vijfjarig bestaan van BeneFisc

Fiscaal voordelige rechtsbijstand bestaat vijf jaar en dus vieren we daarmee ook de vijfde verjaardag van BeneFisc. Inderdaad, BeneFisc was de eerste fiscaal voordelige rechtsbijstandverzekering op de markt! Hoe is BeneFisc tot stand gekomen en waar staan we nu? We nemen je in dit artikel mee door de pioniersweg van BeneFisc.

Een nieuwe wet = nieuwe kansen

Op 22/04/2019 werd een nieuwe wet gestemd, met als doel rechtsbijstand toegankelijker te maken en de (financiële) drempel voor toegang tot het recht te verlagen. Toenmalig minister van Justitie, Koen Geens, besloot de premie voor een uitgebreide polis rechtsbijstand fiscaal voordelig te maken. Concreet kunnen klanten hun premie tot 40% fiscaal in mindering brengen, op een maximum bedrag van 330 EUR. Dat komt neer op een belastingvermindering van maximaal 132 EUR na betaling van de rechtsbijstandspremie.

De polissen moesten de klanten wel dekken voor verschillende zaken om in aanmerking te komen voor dit fiscaal voordeel, zoals onder meer Burgerlijk verhaal, Strafrechtelijke verdediging, Burgerlijke verdediging bij belangenconflict met de BA-verzekering, Verbintenissenrecht, Arbeidsrecht, Bouwrecht*, Erf-, schenkings- en testamentrecht, eerste echtscheiding en eerste bemiddeling, Fiscaal recht en Administratief recht.

Tijd dus voor DAS om haar rol als marktleider en pionier te vervullen en nieuwe innovatieve en fiscaal voordelige producten te ontwikkelen.

Snelheid dankzij Design Thinking

Pionier zijn betekent dat je als eerste een bepaald gebied betreedt. Snelheid is dus van groot belang. Hoe is DAS erin geslaagd binnen zes maanden nieuwe producten te lanceren, inclusief IT-ontwikkelingen? Dat is voor een groot stuk te danken aan de Design Thinking methodologie en het daarvoor speciaal opgerichte projectteam dat zich hier volledig op kon toeleggen.

Design Thinking is een herhalend proces waarbij de mens centraal staat binnen de methodiek door problemen steeds vanuit menselijke behoeften te definiëren. Er worden oplossingsrichtingen bepaald met brainstormsessies, waarna je met de Design Thinking Methodiek direct een prototype maakt en de oplossing test in de praktijk.

Zo gezegd, zo gedaan: twee BeneFisc-producten, al dan niet te combineren met mobiliteit, werden in recordsnelheid gecreëerd, de Consumenten BeneFisc en de Conflicten BeneFisc. De eerste voldeed aan de gevraagde wettelijke minimumwaarborgen, terwijl de tweede een high-end product werd met ongeziene uitgebreide dekking.

Informeren en omzetten van klanten

Na de productontwikkeling kwam de volgende uitdaging: op korte termijn zoveel mogelijk klanten informeren en hun polissen omzetten en dit liefst voor het einde van het fiscaal jaar 2019. Dit vergde een efficiënte aanpak. Daarom implementeerden we een soepel digitaal proces waarbij de klant zelf inlogde op een persoonlijke simulatie om zijn/haar polis zelf om te schakelen naar een fiscaal interessante keuze.

Dit was een huzarenstukje als je 261.492 klanten wil contacteren. Alles werd in het werk gesteld om het project vorm te geven: zo werden er extra werkkrachten ingezet en werd er een telefonische hulplijn geopend om het proces te faciliteren.

Een succesverhaal in cijfers

Het resultaat? Een indrukwekkende groei en tevreden klanten. De jaren volgend op de nieuwe wetgeving bouwde DAS verder… en dat loont. Vandaag zijn we marktleider met zo’n 105.000 contracten in portefeuille.

De BeneFisc-producten blijven ook een succes na vijf jaar, dat toont onderstaande evolutie van nieuwe productie (M €) duidelijk aan.

Wij kijken alvast uit naar de groei in de komende vijf jaar!

Product Leadership en klantgerichtheid

Het succes van BeneFisc is een bewijs van onze toewijding aan Product Leadership en klantgerichtheid. We danken onze makelaars voor hun vertrouwen en samenwerking. We blijven ons inzetten om de beste rechtsbijstandspolissen aan te bieden.

Nog niet overgestapt? Het kan nog steeds!

Ben je nog niet omgeschakeld naar een BeneFisc-product of heb je nog geen aparte, onafhankelijke rechtsbijstand? Je kan op elk moment nog omschakelen. Contacteer jouw verzekeringsmakelaar.

*Meer info over dit fiscaal regime kunt u terugvinden in de "Circulaire 2020/C63”.


Let op, de belastingvermindering is afhankelijk van je persoonlijke situatie en geldt alleen voor polissen met de vereiste wettelijke dekkingen. Meer informatie hierover vind je in de ‘Circulaire 2020/C/63 over de belastingvermindering voor premies voor een rechtsbijstandverzekering’.

Meer info i.v.m. deze publiciteit? Raadpleeg onze polisvoorwaarden. Neem deze door alvorens een contract te ondertekenen.

Een overzicht van de voornaamste dekkingen, uitsluitingen en plafonds kunt u eveneens raadplegen in onze brochure "Rechtsbijstand Particulier - Gecombineerde polissen"

Niet tevreden? Raadpleeg onze klachtenpagina.

Een polis rechtsbijstand heeft een looptijd van 1 jaar en wordt stilzwijgend verlengd tenzij ze wordt opgezegd uiterlijk 3 maanden voor de hoofdvervaldag. De mogelijkheid om op te zeggen vanaf het tweede jaar van dekking zal vanaf 1 oktober worden versoepeld. Het Belgisch recht en de Belgische rechtbanken zijn van toepassing op de verzekeringsovereenkomst.

Voor de exacte bepalingen en alle bijkomende informatie, de uitsluitingen en beperkingen verwijzen wij u naar de algemene en IPID die u kosteloos kunt raadplegen op www.das.be of bij uw bemiddelaar waar u een offerte kunt verkrijgen. Elke client dient deze documenten door te nemen voor de aankoop/ondertekening van dit product. Juridische conflicten die aanwezig zijn bij het onderschrijven van het contract zijn niet verzekerd. DAS Belgische Rechtsbijstandverzekeringsmaatschappij N.V. Koning Albert II laan, 7 - 1210 Brussel – Tel. + 32 2 645 51 11 – Fax +32 2 640 77 33. Verzekeringsonderneming (nr. 0687) onder de controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel voor de tak Rechtsbijstand. R.P.R. Brussel 0401.620.778.

Image of the author of this articleDomien De RyckeSales Support Partner
Terug naar overzicht

Onze laatste artikels

article thumbnail image
24/04/2025
14 400 EUR verkregen in plaats van 477 EUR! Hoe kan dat?
Lees meer
article thumbnail image
27/03/2025
Huiselijk geweld en rechtsbijstand: het maatschappelijk belang aangetoond
Lees meer
article thumbnail image
13/03/2025
Grote veranderingen in de schadevergoeding bij lichamelijke schade
Lees meer

D.A.S is een Belgische Rechtsbijstandsverzekeringsmaatschappij, toegelaten onder nummer 0687, onder controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel voor de tak Rechtsbijstand R.P.R Brussel 0401.620.778. De voorbeelden op deze site zijn indicatief. U kunt een offerte verkrijgen bij uw bemiddelaar. Voor de exacte bepalingen en alle bijkomende informatie, de uitsluitingen en beperkingen verwijzen wij u naar de algemene en speciale voorwaarden en IPID fiche die u kosteloos kunt raadplegen onder de rubriek (bibliotheek) of bij uw bemiddelaar. Elke niet-professionele cliënt dient deze documenten door te nemen voor de aankoop/ondertekening van dit product. Juridische conflicten die aanwezig zijn bij het onderschrijven van het contract zijn niet verzekerd. Dit geldt ook als de verzekerde bij het afsluiten van het contract op de hoogte is van de feiten die aanleiding geven tot een juridisch geschil. Raadpleeg ook de contractuele wachttermijnen (art. 2 spec. vw.), het verplichte minimumgeschil en onze maximale tussenkomst (art. 2 spec. vw.). Een polis rechtsbijstand heeft een looptijd van 1 jaar en wordt stilzwijgend verlengd tenzij ze wordt opgezegd uiterlijk 3 maanden voor de hoofdvervaldag. Het Belgisch recht en de Belgische rechtbanken zijn van toepassing op de verzekeringsovereenkomst. Voor klachten contacteer eerst de Interne klachtendienst: meldpunt@das.be. Adres Ombudsdienst van de Verzekeringen: De Meeûsplantsoen 35, 1000 Brussel, www.ombudsman.as. Verzekeringsonderneming (nr. 0687) onder de controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel voor de tak Rechtsbijstand. R.P.R. Brussel 0401.620.778.