Een kachel die niet meer verwarmt en een hersteller die niet meer herstelt: uw rechten als consument

Als u als consument een product koopt, wordt u beschermd door de wettelijke garantie. Die dekking kort uitleggen is moeilijk, omdat het onderwerp uitgebreid en complex is. Wel is het interessant om naar een situatie in de praktijk te kijken die regelmatig voorkomt en waar veel consumenten zich waarschijnlijk niet bewust van zijn. Wie bijvoorbeeld is verantwoordelijk voor het bieden van garantie aan de consument bij een probleem met gekochte goederen? We illustreren het aan de hand van een concreet voorbeeld.

De aankoop van uw dromen voor koude winteravonden

U besluit om een pellet kachel te kopen. U gaat naar de showroom van een verwarmingsspecialist. Na advies van de verkoper, kiest u voor een topmodel van Duitse makelij voor het aardige bedrag van 2.500 EUR.

Enkele weken later komt uw verwarmingsmonteur de kachel in uw woonkamer installeren en u bent tevreden met uw aankoop. Maar na slechts 3 maanden werkt de kachel plots niet meer.

De zaken verlopen niet volgens plan...

U belt naar uw verwarmingsmonteur om te komen controleren wat er aan de hand is en om de nodige herstellingen uit te voeren. Deze komt tot de vaststelling dat het niet uw schuld is en dat het om een defect in de kachel gaat.

Gelukkig, u hebt nergens mee geknoeid en de verwarmingsmonteur zorgt voor alles. Toch?

Maar dan komt de koude douche: hij weigert in te grijpen omdat het probleem te wijten is aan een fabricagefout en niet aan een slechte installatie van zijn kant.

Een tegenpartij gevestigd... in Duitsland!

Nu zit u met een groot probleem: u hebt nooit contact gehad met de fabrikant, want de aankoop verliep via de verwarmingsmonteur. Bovendien is de fabrikant gevestigd in Duitsland, wat de communicatie bemoeilijkt.

U staat volledig hulpeloos in deze situatie. Hoe lost u dit nu op?

DAS is er om u te helpen

Gelukkig heeft uw makelaar u geadviseerd een rechtsbijstandverzekering bij DAS af te sluiten, die dekking biedt bij contractuele geschillen. U moet dus geen contracten en wetgevingen uitpluizen of contact opnemen met de Duitse fabrikant; DAS regelt alles.

En er is nog meer goed nieuws: na analyse van uw dossier vertelt uw dossierbeheerder dat de verwarmingsmonteur het bij het verkeerde eind had. In feite is hij, in tegenstelling tot wat hij u heeft verteld, degene die u de wettelijke garantie moet geven en niet de Duitse fabrikant.

Nog gunstigere wettelijke bescherming voor consumenten sinds 2022

Aangezien het defect zich voordeed tijdens de eerste twee jaar na aankoop, hoeft u geen bijzonder bewijs te leveren: het is aan de verkoper om aan te tonen dat de non-conformiteit niet bestond op het moment van levering, en dat is bijzonder complex.

Die verlichting van de bewijslast ten gunste van de consument is een goede zaak. Vóór 01/06/2022 gold die regel alleen binnen zes maanden na aankoop.

Uw DAS-beheerder neemt contact op met uw verwarmingsmonteur. Hij is verbaasd dat hij de garantie moet nakomen, maar na verdere uitleg aanvaardt hij de situatie. Hij was zich er niet van bewust dat de wet hem primair verantwoordelijk maakt voor goederen die hij aan consumenten verkoopt.

Na een paar formaliteiten komt de verwarmingsmonteur de defecte onderdelen kosteloos voor u vervangen.

Onthoud: alles is eenvoudiger met een goede rechtsbijstandverzekering van DAS

Wanneer u een product koopt als consument (en dus niet als zelfstandige of bedrijf), stelt de wet dat de eindverkoper verantwoordelijk is voor het geven van garantie, en niet de fabrikant. Veel consumenten en professionals zijn daar niet van op de hoogte.

Als u geen ingewikkelde juridische teksten wilt doornemen, en als u zich geen zorgen wilt maken over de stappen die u moet nemen, dan gaat er niets boven een rechtsbijstandverzekering van DAS!

Een tip? Vraag uw makelaar naar een polis die contractuele geschillen dekt. Onze BeneFisc-polissen (Consument of Conflicten) geven u recht op een belastingvermindering tot 128 EUR per jaar!

Onze schadedienst is specifiek opgeleid om uw dossier van A tot Z te behandelen: van het analyseren van het dossier tot het vinden van een geschikte oplossing, indien nodig met de hulp van een expert of een advocaat wanneer er een procedure gestart wordt.

Image of the author of this articleDenis HonoréDAS Legal Advisor
Terug naar overzicht

Dit artikel is een commercieel document dat informatie bevat over een concreet dossier van de Belgische onderneming D.A.S. Om privacy redenen zijn de tijdslijn en de persoonlijke gegevens van de betrokkenen gewijzigd. U kunt een offerte van onze verzekeringspolissen verkrijgen bij uw bemiddelaar. Voor de exacte bepalingen en alle bijkomende informatie, de uitsluitingen en beperkingen verwijzen wij u naar de algemene en speciale voorwaarden en de IPID-fiche die u kosteloos kunt raadplegen op www.das.be of bij uw bemiddelaar. Elke niet-professionele cliënt dient deze documenten door te nemen voor de aankoop/ondertekening van dit product. Een polis rechtsbijstand heeft een looptijd van 1 jaar. Binnen de 14 dagen kunt u uw beslissing zonder kosten ongedaan maken via een aangetekende brief aan D.A.S. Het Belgisch recht en de Belgische rechtbanken zijn van toepassing op de verzekeringsovereenkomst. Voor klachten contacteer eerst de Interne klachtendienst: meldpunt@das.be; Adres Ombudsdienst van de Verzekeringen: De Meeûsplantsoen 35, 1000 Brussel, www.ombudsman-insurance.be. Toezichthoudende instanties: De Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, www.bnb.be en De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA), Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, www.fsma.be.

Onze laatste artikels

article thumbnail image
24/04/2025
14 400 EUR verkregen in plaats van 477 EUR! Hoe kan dat?
Lees meer
article thumbnail image
27/03/2025
Huiselijk geweld en rechtsbijstand: het maatschappelijk belang aangetoond
Lees meer
article thumbnail image
13/03/2025
Grote veranderingen in de schadevergoeding bij lichamelijke schade
Lees meer

D.A.S is een Belgische Rechtsbijstandsverzekeringsmaatschappij, toegelaten onder nummer 0687, onder controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel voor de tak Rechtsbijstand R.P.R Brussel 0401.620.778. De voorbeelden op deze site zijn indicatief. U kunt een offerte verkrijgen bij uw bemiddelaar. Voor de exacte bepalingen en alle bijkomende informatie, de uitsluitingen en beperkingen verwijzen wij u naar de algemene en speciale voorwaarden en IPID fiche die u kosteloos kunt raadplegen onder de rubriek (bibliotheek) of bij uw bemiddelaar. Elke niet-professionele cliënt dient deze documenten door te nemen voor de aankoop/ondertekening van dit product. Juridische conflicten die aanwezig zijn bij het onderschrijven van het contract zijn niet verzekerd. Dit geldt ook als de verzekerde bij het afsluiten van het contract op de hoogte is van de feiten die aanleiding geven tot een juridisch geschil. Raadpleeg ook de contractuele wachttermijnen (art. 2 spec. vw.), het verplichte minimumgeschil en onze maximale tussenkomst (art. 2 spec. vw.). Een polis rechtsbijstand heeft een looptijd van 1 jaar en wordt stilzwijgend verlengd tenzij ze wordt opgezegd uiterlijk 3 maanden voor de hoofdvervaldag. Het Belgisch recht en de Belgische rechtbanken zijn van toepassing op de verzekeringsovereenkomst. Voor klachten contacteer eerst de Interne klachtendienst: meldpunt@das.be. Adres Ombudsdienst van de Verzekeringen: De Meeûsplantsoen 35, 1000 Brussel, www.ombudsman.as. Verzekeringsonderneming (nr. 0687) onder de controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel voor de tak Rechtsbijstand. R.P.R. Brussel 0401.620.778.