Uw schadedossier van A tot Z: u bent in goede handen!

Een rechtsbijstandverzekering dient voornamelijk om u rechtsbijstand te verlenen (en de kosten te dekken) wanneer u betrokken raakt bij een geschil. Ze kan ook dienen om u, dankzij onze Service Box-garantie, preventief advies te geven om een geschil te voorkomen. Maar weet u ook hoe uw dossier wordt beheerd als u toch betrokken bent bij een conflict?

Binnen DAS worden de geschillen van onze verzekerden beheerd door onze dienst schadegevallen. Die bestaat momenteel uit maar liefst 177 medewerkers met diverse profielen en ervaringen. Onder hen bevinden zich 70 juristen, van wie een groot deel al meerdere jaren ervaring heeft als advocaat aan de balie.

Wij stellen u dus solide, gevarieerde en competente teams ter beschikking om u de best mogelijke service te bieden.

Bovendien volgen onze teams regelmatig verschillende opleidingen, zowel intern als extern, over tal van juridische onderwerpen, maar ook over andere competenties die nodig zijn in hun functie. Nee, bij DAS rusten we niet op onze lauweren!

Sinds 2020 hebben we dankzij de groei van onze dienst schadegevallen deze kunnen opdelen in vijf expertisecellen, die worden ondersteund door een team van assistenten. Elke cel behandelt specifieke geschillen binnen enkele rechtsdomeinen. Dat leidt tot nog meer specialisatie omdat we continu werken rond duidelijk omschreven onderwerpen. Een geschil met een werkgever wordt immers niet op dezelfde manier beheerd als een verkeersongeval of een klacht tegen een verkoper wegens verborgen gebreken. Een dergelijke specialisatie is niet bij alle rechtsbijstandverzekeraars mogelijk. Dat is onmiskenbaar een troef voor u als klant of makelaar.

Zodra onze diensten uw dossier ontvangen, wordt het op basis van zijn specifieke kenmerken doorgegeven aan het meest geschikte team: uw dossier wordt dus niet willekeurig toegewezen aan een medewerker van onze dienst schadegevallen. Zo weet u dat u altijd in goede handen bent!

Na het openen van het dossier maakt onze beheerder een eerste juridische analyse van het probleem waarmee u wordt geconfronteerd. Hij zal dan samen met u de te nemen stappen doornemen om het dossier af te handelen en uw belangen zo goed mogelijk te dienen: contact opnemen met de tegenpartij, versturen van een ingebrekestelling, onderhandelingen met de tegenpartij, aanduiden van een auto-expert/medisch expert/technisch expert indien nodig enz. Al die stappen worden namens u door onze diensten uitgevoerd, in nauwe samenwerking met u en uw verzekeringsmakelaar.

Afhankelijk van de complexiteit van het dossier en het verzet van de tegenpartij kunnen deze stappen korter of langer zijn. Ons doel is om tot een minnelijke schikking proberen te komen. Die heeft vaak de voorkeur boven een gerechtelijke procedure, niet alleen omdat een minnelijke schikking per definitie vereist dat u het eens bent over een oplossing die bij u past, maar ook omdat iedereen zich bewust is van de nadelen van een gerechtelijke procedure (zeer lange procedures die zich vaak over meerdere jaren uitstrekken, onzeker resultaat enz.).

Is het dossier bijzonder complex? Geen probleem. Onze dienst schadegevallen kan een beroep doen op ons team Legal Advisors, dat bestaat uit acht bijzonder gespecialiseerde juristen die onze beheerders helpen wanneer ze vastlopen op een probleem in een dossier.

Wanneer het nodig is om een beroep te doen op een gerechtelijke, administratieve of arbitrageprocedure, stellen wij de advocaat van uw keuze aan en nemen wij de kosten van zijn tussenkomst en de kosten van de procedure op ons. Als u geen advocaat kent, kunnen wij u doorverwijzen naar advocaten die gespecialiseerd zijn in de materie die u aanbelangt.

U kunt gebruikmaken van dit hele dienstenaanbod en deze bijzonder professionele begeleiding voor enkele tientallen of honderden euro's via ons ruime productassortiment.

De prijs van gemoedsrust, in zekere zin...

Image of the author of this articleDenis HonoréVerantwoordelijke DAS Legal Advisors
Terug naar overzicht

Onze laatste artikels

article thumbnail image
24/04/2025
14 400 EUR verkregen in plaats van 477 EUR! Hoe kan dat?
Lees meer
article thumbnail image
27/03/2025
Huiselijk geweld en rechtsbijstand: het maatschappelijk belang aangetoond
Lees meer
article thumbnail image
13/03/2025
Grote veranderingen in de schadevergoeding bij lichamelijke schade
Lees meer

D.A.S is een Belgische Rechtsbijstandsverzekeringsmaatschappij, toegelaten onder nummer 0687, onder controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel voor de tak Rechtsbijstand R.P.R Brussel 0401.620.778. De voorbeelden op deze site zijn indicatief. U kunt een offerte verkrijgen bij uw bemiddelaar. Voor de exacte bepalingen en alle bijkomende informatie, de uitsluitingen en beperkingen verwijzen wij u naar de algemene en speciale voorwaarden en IPID fiche die u kosteloos kunt raadplegen onder de rubriek (bibliotheek) of bij uw bemiddelaar. Elke niet-professionele cliënt dient deze documenten door te nemen voor de aankoop/ondertekening van dit product. Juridische conflicten die aanwezig zijn bij het onderschrijven van het contract zijn niet verzekerd. Dit geldt ook als de verzekerde bij het afsluiten van het contract op de hoogte is van de feiten die aanleiding geven tot een juridisch geschil. Raadpleeg ook de contractuele wachttermijnen (art. 2 spec. vw.), het verplichte minimumgeschil en onze maximale tussenkomst (art. 2 spec. vw.). Een polis rechtsbijstand heeft een looptijd van 1 jaar en wordt stilzwijgend verlengd tenzij ze wordt opgezegd uiterlijk 3 maanden voor de hoofdvervaldag. Het Belgisch recht en de Belgische rechtbanken zijn van toepassing op de verzekeringsovereenkomst. Voor klachten contacteer eerst de Interne klachtendienst: meldpunt@das.be. Adres Ombudsdienst van de Verzekeringen: De Meeûsplantsoen 35, 1000 Brussel, www.ombudsman.as. Verzekeringsonderneming (nr. 0687) onder de controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel voor de tak Rechtsbijstand. R.P.R. Brussel 0401.620.778.