Overzicht waarborgen 'Mijn VZW'

Mijn VZW Classic
Mijn VZW Premium
Mijn VZW All Risk
1
Geschillen met betrekking tot ongevallen als deelnemer aan het verkeer
2
Besturen van voertuigen van derden in het kader van de verenigingsactiviteiten
3
Geschillen met betrekking tot voertuigen die in de polis zijn gedekt
4
Geschillen met betrekking tot de gronden en de in de Legal Risk Calculator opgenomen gebouwen
5
Recuperatie van onbetwiste geldschulden B2B
6
Preventief juridisch advies en nazicht van documenten
7
Voorafgaandelijke plaatsbeschrijving bij werken uitgevoerd door derden
8
Verhalen van schade veroorzaakt door derde (niet contractueel)
9
Inbreuken op wetten en reglementen
10
Geschil met uw brandverzekeraar
11
Geschil met uw andere verzekeraars
12
Verdediging bij fraude en oplichting online (cybercrime, phishing) en offline
13
Geschillen met personeel, RSZ of de sociale inspectie
14
Conflicten met overheidsinstellingen (vb. concessies, toekennen subsidies)
15
Verdediging van uw rechten als u het niet eens bent met de fiscus
16
Conflicten met klanten en leveranciers
17
Bijstand bij de bouw of renovatie van een onroerend goed
18
Conflicten rondom erfdienstbaarheden, mede-eigendom, vruchtgebruik, ...
19
Geschillen als huurder of verhuurder van onroerende goederen en gronden
20
Conflicten in verband met het verenigingsrecht
21
Verdediging van uw belangen in geval van oneerlijke concurrentie
22
Discussies rond auteursrechten en gegevensbescherming
23
Geschillen als eigenaar van merken en octrooien

Uitleg bij waarborgen en concrete voorbeelden

Service Box

DAS biedt u vanuit de eigen juridische dienst (preventief) juridische bijstand, advies of kijkt voorgelegde documenten na (zoals contracten en (model)brieven) zonder uitbesteding aan een externe deskundige. De vragen die in aanmerking komen, hebben betrekking op een verzekerde waarborg, binnen de grenzen van de onderschreven polis. Uitgesloten: preventief advies i.v.m. vermogensbeheer, fiscale optimalisatie en hulp bij de fiscale aangifte.

Inning onbetaalde en onbetwiste facturen (B2B)

DAS biedt ondernemingen waardevolle minnelijke ondersteuning bij het innen van onbetaalde en onbetwiste facturen van uw professionele klanten die ingeschreven zijn in de Kruispuntbank van ondernemingen.

Bijvoorbeeld: Een bedrijf dat geen enkele reactie ontving op een onbetwiste en onbetaalde factuur kreeg ondersteuning van DAS. DAS startte de buitengerechtelijke IOS-procedure, wat resulteerde in een gedwongen uitvoering door een gerechtsdeurwaarder en uiteindelijk in de volledige betaling van de hoofdsom zonder extra kosten voor het bedrijf.

Tip: indien u kiest voor de inning van onbetaalde facturen van zowel particuliere als professionele klanten, betwist of onbetwist, kies dan voor de waarborg algemene contracten.

Voorafgaandelijke plaatsbeschrijving

Wanneer u vreest voor mogelijke schade als gevolg van vergunde werkzaamheden in de nabijheid van uw verzekerd pand, neemt DAS de kosten van een gedetailleerde plaatsbeschrijving voor haar rekening (tot maximaal 500 EUR + btw).

Burgerlijk verhaal

In het geval dat uzelf als zaakvoerder, uw bedrijf, uw roerende goederen, uw met adres vermelde onroerende goederen en uw personeel tijdens de uitvoering van hun arbeidsovereenkomst schade oplopen door een extracontractuele aansprakelijkheid, zal DAS alles in het werk stellen om een optimale schadevergoeding te verkrijgen.

Bijvoorbeeld:

De kassa is verdwenen: Inbrekers hebben zich toegang tot het kantoor van de VZW verschaft en de kassa is ontvreemd. Gelukkig worden de daders gevat. DAS zorgt ervoor dat de VZW zich burgerlijke partij kan stellen en de schade kan recupereren.
Schade door buren: Door een lek bij de buren staat uw magazijn onder water en zijn de opgeslagen goederen onverkoopbaar.
Arbeidsongeschiktheid werknemer: Tijdens een bezoek aan een klant krijgt een personeelslid een ongeval in diens magazijn. Hij is lange tijd arbeidsongeschikt. Als werkgever wilt u de loonkosten verhalen op de tegenpartij.
Cybercriminaliteit en phishing: Uw gegevens worden gegijzeld door een hacker die losgeld vraagt. Hierdoor ondervindt uw bedrijf grote verliezen (technische werkloosheid, omzet- en klantenverlies…). DAS volgt het strafdossier op om deze financiële verliezen te kunnen claimen in een rechtszaak.
Laster op sociale media: Uw bedrijf is het slachtoffer van valse negatieve reviews op sociale media. DAS contacteert de dader om de laster te stoppen en vraagt een vergoeding voor de geleden schade.
Schade door naburige werkzaamheden: Uw gebouw ondervindt zware schade door bouwwerken bij de buren.
Letselschade en financiële verliezen: Door toedoen van derden bent u ernstig gewond met grote financiële verliezen tot gevolg voor uw onderneming. DAS stelt de dader in gebreke en eist een totale vergoeding van de geleden schade.

Strafrechtelijke verdediging (inclusief de waarborg “Bijstand Salduz”)

DAS betaalt uw verdediging, incl. de gerechtskosten, als het parket u vervolgt voor een strafbaar feit door nalatig¬heid, onvoorzichtigheid of onachtzaamheid. Bij vervolging wegens opzettelijke wanbedrijven is onze tussenkomst ook verworven in geval van vrijspraak of buitenvervolgingstelling omwille van gebrek aan constitutieve elementen van het misdrijf of omwille van gebrek aan bewijs.

Bijvoorbeeld:

Vervolging van de commissaris van de VZW: De commissaris van de VZW wordt onterecht beschuldigd van het toebrengen van onopzettelijke slagen en verwondingen tijdens de uitvoering van een liefdadigheidsproject. De DAS-polis staat de VZW bij in de strafrechtelijke verdediging van de commissaris.
Vervolging na veiligheidsinbreuk: Naar aanleiding van een arbeidsongeval wordt u als zaakvoerder strafrechtelijk vervolgd wegens het niet respecteren van de veiligheidsregels.
Vervolging wegens nalatigheid: U organiseert voor uw klanten een opendeurdag. Door een nalatigheid ontstaat een brand in de feesttent. Verschillende gasten lopen ernstige brandwonden op. Het parket besluit u te vervolgen.

Waarborg ‘Bijstand Salduz’:

U mag u laten bijstaan door een vrij gekozen advocaat voor het vertrouwelijk overleg voorafgaand aan het verhoor of bijstand door deze advocaat tijdens het verhoor als u wordt verhoord als verdachte voor feiten waarvoor een vrijheidsstraf kan worden opgelegd.

Let op: U bent niet verzekerd voor opzettelijke feiten of daden van grove schuld opgesomd in de uitsluitingen.

Disciplinaire verdediging

U wordt tuchtrechtelijk vervolgd door het disciplinair orgaan van uw beroepssector.

DAS helpt u met uw juridische verdediging.

Let op: U bent niet verzekerd voor opzettelijke feiten of daden van grove schuld opgesomd in de uitsluitingen.

Bijvoorbeeld:

Tuchtprocedure: U bent werkzaam als gecertificeerde accountant en moet zich verdedigen voor de Tuchtcommissie na een klacht van een klant wegens een vermeende deontologische inbreuk.
Tuchtsanctie: De architect moet zich verdedigen voor de Orde van Architecten die een schorsing als tuchtsanctie wenst op te leggen.

Burgerlijke verdediging

Onze verzekering voorziet in aanvullende dekking voor burgerlijke verdediging bij extra-contractuele aansprakelijkheid. Dit is een aanvullende dekking op de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering.

Daarnaast is er ook een aanvullende dekking voor burgerlijke verdediging bij contractuele beroepsaansprakelijkheid. Deze aanvullende dekking is uitsluitend van toepassing voor klanten met een BA-Beroepsaansprakelijkheid (extracontractueel en contractueel) en niet voor klanten met een BA Na Levering of BA Toevertrouwde Goederen.

Daarnaast bieden wij ook een suppletieve dekking voor bouwactoren, in het kader van de 10-jarige aansprakelijkheid zoals beschreven in de polisvoorwaarden.

Bijvoorbeeld:

Onvoldoende dekking van de BA-verzekeraar: Tijdens het ledenfeest ontstaat er paniek bij het ontsteken van vuurwerk en verschillende omstanders raken gewond. De verzekeraar BA-Organisatie weigert echter tussen te komen op basis van een zware fout omdat de veiligheidsmaatregelen niet zouden beantwoorden aan de opgelegde normen. DAS verdedigt de belangen van de vereniging op burgerlijk vlak ten opzichte van de slachtoffers die een schade-eis indienden.
Burenhinder: “Hinderlijk die onderneming vlak bij onze deur”, menen de buurtbewoners en zij stellen een burgerlijke vordering in tegen uw bedrijf wegens abnormale burenhinder (Art 3.101 BW). De BA-verzekeraar van uw bedrijf sluit dit type aansprakelijkheid echter uit. DAS komt tussenbeide om de belangen van uw bedrijf waar te nemen.
Internationaal geschil: Onze klant wordt een fout verweten door een buitenlandse tegenpartij. De verzekeraar BA weigert dekking te verlenen aangezien geschillen naar het recht van dit specifiek land niet verzekerd worden in deze BA-polis. Gelukkig is de suppletieve burgerlijke verdediging van DAS wereldwijd!
Weigering BA-verzekering: De BA-verzekering weigert tussenkomst wegens een uitsluiting in het kader van een extracontractuele aansprakelijkheid. Deze uitsluiting lijkt echter niet van toepassing te zijn. DAS betwist het standpunt van de verzekeraar BA en zorgt dat deze toch tussenkomt.

Insolventie van derden

In het kader van de waarborg burgerlijk verhaal vergoedt DAS de schade van de verzekerde wanneer de aansprakelijke derde onvermogend is (behalve bij diefstal, fraude… zie uitsluitingen).

Bijvoorbeeld: Schadevergoeding bij onverzekerde en insolvabele tegenpartij: U, als zaakvoerder steekt de straat over en wordt omver gereden door een verstrooide fietser. Gevolg: u valt met uw hoofd tegen de stoeprand en bent langdurig arbeidsongeschikt. Een groot financieel verlies. De rechtbank kent u een aanzienlijke schadevergoeding toe maar de fietser blijkt niet verzekerd te zijn en is bovendien insolvabel. Daarom zal DAS uw schade zelf vergoeden conform de voorziene maximale tussenkomst.

Strafrechtelijke borgstelling

Indien u in hechtenis genomen wordt als gevolg van een gedekt schadegeval voorziet DAS een borgsom voor uw invrijheidsstelling.

Bijvoorbeeld: Borgstelling bij ongeval en arrestatie: Op een zakenbezoek in het buitenland raakt u ongewild betrokken in een ongeval met dodelijke afloop. De plaatselijke autoriteiten houden u vast in afwachting van een borgsom. DAS stelt zich borg zodat u terug naar België kunt reizen.

Voorschot op schadevergoeding

Indien u in een ongeval verzeild raakt waarbij de volledige en onbetwiste aansprakelijkheid van een geïdentificeerde derde is vastgesteld, en de aansprakelijkheidsverzekeraar van deze derde zijn tussenkomst heeft bevestigd, zullen wij de verschuldigde schadevergoeding (hoofdsom ) aan u voorschieten. De lichamelijke schade wordt voorgeschoten na ontvangst van een vergoedingskwijting.

Bijvoorbeeld:

Voorschot na ongeval: Na een ongeval aanvaardt de verzekeraar van tegenpartij de aansprakelijkheid en gaat ook akkoord met de schadecijfers van uw materiële schade. Toch blijft de betaling uit. DAS betaalt u het voorschot.

Voorschot op de vrijstelling van de polissen BA

DAS schiet de vrijstelling van de polissen BA van tegenpartij voor wanneer de volledige aansprakelijkheid van tegenpartij onbetwistbaar is en deze aansprakelijkheid door de verzekeraar BA van tegenpartij bevestigd is en de betaling van de hoofdsom door deze verzekeraar evenzeer werd bevestigd.

Bijvoorbeeld:

Voorschot op vrijstelling: Na betaling van de schadevergoeding aan onze verzekerde door de verzekeraar BA van de tegenpartij moet de aansprakelijke derde zelf nog zijn vrijstelling vergoeden aan onze verzekerde. Deze blijkt echter niet van plan om gauw te betalen. Daarom schiet DAS u deze vrijstelling al voor.

Rechtsbijstand Na Brand

DAS verdedigt uw belangen bij een geschil met de eigen brandverzekeraar (weigering van tussenkomst, onvoldoende schadevergoeding, verkeerde interpretatie van de voorwaarden...).

Bijvoorbeeld:

Vergoedingsweigering na brand in de lokalen en kantine van uw sportclub: Ten gevolge van een stormschade eist de zaak een correcte schadevergoeding. De verzekeraar weigert tussen te komen en verwijst naar een clausule die schade aan bepaalde delen van het gebouw uitsluit. U gaat niet akkoord met deze interpretatie. DAS onderzoekt de rechten van zijn verzekeringsnemer en neemt de kosten ten laste van een adequate verdediging (expert, advocaat...).
Waterschade: U heeft zware waterschade en uw voorraad goederen is naar de vaantjes. Het voorstel van de brandverzekeraar is onvoldoende. DAS stelt een tegenexpert aan om uw belangen te verdedigen en een correcte vergoeding te eisen.
Betwistbare uitsluitingsclausule: De brandverzekeraar weigert tussenkomst te verlenen bij een belangrijke diefstal en verschuilt zich achter een betwistbare uitsluitingsclausule. DAS komt tussen in het geschil met de brandverzekeraar en biedt juridische bijstand om de weigering van tussenkomst aan te vechten.

Verzekeringscontracten

Dekking voor geschillen met uw eigen beroepsmatige verzekeringen, uitgezonderd geschillen met de verzekeraar BA Voertuig en de verzekeraar Na Brand, die in een afzonderlijke waarborg verzekerd zijn.

Bijvoorbeeld:

Na een schadegeval weigert de BA-bestuurdersverzekering tussenkomst omwille van een beperking in de dekking. DAS onderzoekt de zaak.
U hebt een contractueel geschil met uw eigen verzekeraar BA uitbating die zijn tussenkomst in een schadegeval weigert. U gaat niet akkoord met de interpretatie van de BA-verzekeraar en roept de hulp van DAS in. De jurist analyseert de precieze polisvoorwaarden in functie van de omstandigheden en verdedigt desgevallend het standpunt van de verzekerde bij zijn BA-verzekeraar.
U wilt beroep doen op uw polis Gewaarborgd Inkomen, maar er ontstaat een discussie omdat de raadsgeneesheer van de maatschappij een te lage graad van arbeids¬ongeschikt-heid voorstelt. U schakelt de hulp van DAS in om uw standpunt te verdedigen.
U sloot een cyberverzekering af ter bescherming van hacking. Bij een cyberincident ontstaat er een discussie met de verzekeraar die de clausules cybercrime van de polis in uw nadeel interpreteert. DAS analyseert uw verweer en schrijft de verzekeraar aan.

Samenloop van contractuele en extracontractuele aansprakelijkheid

Als u schade lijdt door de samenloop van een contractuele en extracontractuele aansprakelijkheid, vordert DAS de schade terug die zich ook had kunnen voordoen zonder contract. Er is ook tussenkomst indien de fout van de aansprakelijke een inbreuk is op een strafrechtelijke bepaling.

Bijvoorbeeld:

Schade aan tent: Tijdens de voorbereiding van het ledenfeest vergeet de friturist zijn handrem op te zetten waardoor zijn frietkraam de opgezette tenten omver kegelt. De schade aan de tenten en de inhoud is zo groot dat de VZW het ledenfeest moet annuleren.
Schade bij werken: U vraagt een schilder uw handelsgebouw op te frissen. Hij levert prachtig werk af maar bij zijn vertrek laat hij een emmer verf op uw computer vallen. DAS zal in dit geval de nodige stappen ondernemen om uw belangen te behartigen. Dit omvat onder andere het eisen van een schadevergoeding bij de schilder om de kosten voor de reparatie of vervanging van uw computer te dekken.
Oplichting: Bij de uitvoering van een handelstransactie wordt u het slachtoffer van fraudeurs. DAS helpt u door juridische stappen te ondernemen om de schade te verhalen bij de fraudeurs.
Schade bij levering: Een leverancier beschadigt tijdens een levering de lichtreclame aan het gebouw . DAS eist de schadevergoeding bij de aansprakelijke.

Arbeids- & Sociaal recht

Uw verdediging bij geschillen met uw (ex)-werknemers en de geschillen ingevolge uw sociaal statuut als zelfstandige.

Bijvoorbeeld:

Ontslag: Een administratief medewerker wordt herhaaldelijk betrapt op het delen van persoonlijke vertrouwelijke informatie. Dit is in strijd met de arbeidsovereenkomst, het arbeidsreglement en de privacywetgeving. Na meerdere waarschuwingen wordt de medewerker ontslagen. Deze laatste betwist het ontslag en eist een schadevergoeding wegens kennelijk onredelijk ontslag. DAS onderzoekt de dossierstukken en stelt vast dat de werkgever beschikt over voldoende bewijs van de manifeste inbreuken. De jurist doet het nodige voor het verweer van de werkgever/verzekeringsnemer, waarna de ex-werknemer afstand doet van zijn eis.
Ontslag om dringende reden: U hebt een geschil met een ex-werknemer die zijn ontslag om dringende reden betwist. Via zijn vakbond stelt de ex-werknemer de verzekeringsnemer in gebreke omdat de formele en inhoudelijke vereisten van een dergelijk ontslag niet vervuld zouden zijn. DAS onderzoekt de dossierstukken en stelt vast dat de claim van de ex-werknemer ongegrond is. Wij doen het nodige voor het verweer van onze klant.
Geschil met het Sociaal Verzekeringsfonds: De verzekeringsnemer heeft een discussie met zijn sociaal verzekeringsfonds omtrent de te betalen sociale zekerheidsbijdragen. DAS onderzoekt het dossier en adviseert de klant.
Ontslag met betaling van een opzeggingsvergoeding: Uw ex-werknemer, gesteund door zijn vakbond, eist een veel hogere en onredelijke opzeggingsvergoeding. Ondanks het verweer door DAS, gaat de vakbond toch over tot dagvaarding voor de bevoegde arbeidsrechtbank. De slaagkansen zijn positief voor de verzekeringsnemer. DAS gelast de voorkeursadvocaat voor de gerechtelijke procedure.
Geschil in het kader van een re-integratietraject: Verzekerde heeft als werkgever een re-integratietraject opgestart voor een langdurig zieke werknemer. Er werd een re-integratieplan uitgewerkt door de verzekeringsnemer. De werknemer is echter van mening dat de werkgever/verzekeringsnemer zijn wettelijke verplichting niet heeft vervuld en stelt deze in gebreke via zijn vakbond. DAS onderzoekt de claim van de werknemer en voorziet de vakbond van een gepast antwoord.
Kennelijk onredelijk ontslag: Na herhaaldelijke schriftelijke waarschuwingen en negatieve evaluatieverslagen diende de verzekeringsnemer/werkgever over te gaan tot ontslag van de werknemer omdat hij niet voldeed aan de vereiste functievoorwaarden. De ex-werknemer betwist de uitgevoerde motivering van zijn ontslag en eist een schadevergoeding wegens kennelijk onredelijk ontslag. DAS onderzoekt het dossier en voorziet de ex-werknemer van een gepast antwoord.

Administratief recht

Uw verdediging bij geschillen met de overheid (gemeente, provincie, regionale- en federale instelling).

Bijvoorbeeld:

Weigering zomerterras: De VZW baat een cafetaria uit. In de zomer wensen zij een tijdelijk terras te plaatsen op het brede voetpad. Volgens het nieuwe terrasreglement vragen zij dit aan bij de gemeente, maar deze weigert de terrastoelating te verlenen. U vraagt advies aan DAS.
De gemeente weigert de VZW subsidies toe te kennen voor het organiseren van een lokaal cultureel evenement. De VZW meent dat de gemeente het subsidiereglement niet correct heeft toegepast en klopt aan bij DAS.
Een geschil bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA): Een klant dient een klacht in bij de Gegevensbeschermingsautoriteit wegens vermeende inbreuken op de regelgeving inzake gegevensbescherming. De klacht wordt behandeld in de geschillenkamer van het GBA. U doet aangifte bij DAS voor uw verdediging.
Geschil met FAVV inzake voedselveiligheid: U voert een activiteit uit die onderworpen is aan de controles van het FAVV. Tijdens een onaangekondigde controle is het FAVV van mening dat uw koelkasten niet conform zijn aan de geldende regels inzake voedselveiligheid. Ze beslissen om uw zaak onmiddellijk te sluiten. U betwist het ongunstig inspectierapport en DAS onderzoekt de verdedigingsmogelijkheden en adviseert .
Verzet tegen onteigening door de overheid: Uw bedrijfspand wordt onteigend voor de heraanleg van een nieuwe verkeersas, maar u bent niet akkoord met onteigeningsvergoeding. Een compromis is niet mogelijk, waarna de overheid de zaak voor de rechtbank brengt om een gerechtelijke onteigening te bekomen.
Probleem met GDPR-wetgeving: Een audit van uw systeem voor gegevensbescherming met betrekking tot de GDPR-wetgeving verloopt niet goed. De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) beschuldigt u van lacunes in de bescherming van de persoonsgegevens van uw klanten. Er staat een boete van 4% van uw omzet op het spel. U schakelt DAS in.
Verzet tegen vergunning: Er werd een vergunning toegekend door de gemeente voor een nieuw complex in de omgeving van uw uitbatingszetel. U vreest voor grote hinder en wilt zich verzetten tegen de toegekende vergunning.

Fiscaal recht

Geschil voor de rechtbank met de administratie van de directe belastingen, gewestelijke, provinciale en gemeentetaksen, roerende en onroerende voorheffing en kadastraal inkomen.

Bijvoorbeeld:

Geschil inzake de vennootschapsbelasting: U diende bezwaar in tegen een verhoogde aanslag in uw vennootschapsbelasting. De fiscus blijft echter bij zijn standpunt en u wenst hiertegen beroep in te dienen bij de bevoegde rechtbank. DAS analyseert uw dossier en stelt, gelet op de positieve slaagkansen, uw voorkeursadvocaat aan.
Betwisting kadastraal inkomen: De fiscus verhoogt het kadastraal inkomen aanzienlijk. U wenst dit te betwisten en vraagt advies aan DAS
Geschil gemeentebelastingen: Uw bedrijf krijgt een stevig verhoogde aanslag voor gemeentebelastingen. U betwist de aanslag en schakelt juridische bijstand in.
Gewestelijke belasting: U ontvangt een aanslagbiljet voor de heffing van belasting op overtollige parkeerplaatsen. U bent van oordeel dat u recht heeft op een vrijstelling en wenst de heffing aan te vechten. DAS onderzoekt het dossier.
Gemeentebelasting: De gemeente heft een belasting op de kantooroppervlakten. U betwist de berekening van de belastbare oppervlakte die voor uw kantoor in rekening werd gebracht en wenst dit aan te vechten.

Let op: Geschillen m.b.t. de btw, douane en accijnzen zijn niet verzekerd. In deze waarborg is geen minnelijke bijstand verzekerd en is er pas dekking vanaf de gerechtelijke procedure

Oplossing ? U kan dit wel bijkomend verzekeren via de optie FiscAssist.

Algemene contracten

De waarneming van uw rechtelijke belangen voortvloeiend uit contracten onderworpen aan het verbintenissenrecht

Bijvoorbeeld:

Geschil met publiciteitsagentschap: De VZW is ambitieus en wil het ledenaantal drastisch verhogen. Een publiciteitsagentschap wordt onder de arm genomen en presenteert de VZW een aantrekkelijk plan met een uitdagend budget. Jammer genoeg worden beloftes niet gerespecteerd en is de opvolging teleurstellend. De VZW houdt een deel van de factuur gemotiveerd in met een juridische clash tot gevolg.
Aankoop en verkoop van goederen (ook online): foutieve of laattijdige leveringen, slechte kwaliteit…
Slechte herstellingen of onderhoud van uw gebouwen (in de polis opgenomen adressen), machines, apparaten…
Invordering van onbetaalde facturen van uw klanten
Betwisting van door u te betalen facturen omwille van bv. slecht uitgevoerde werken door uw leverancier
Geschillen met dienstverleners: financiële instellingen, boekhouder, onderaannemers, publiciteitsagentschap, webdesigner, advocaat, notaris…

Bijstand bouwgeschillen

DAS verdedigt u via ‘bemiddeling en eenmalige expertise’ voor een verzekerd onroerend goed.

In deze waarborg gaat het enkel om contractuele bouwgeschillen in een project waarbij u als bouwheer of koper betrokken bent in verband met het bouwen, kopen, ‘sleutel op deur’, verbouwen, verbeteren, renoveren, restaureren, slopen en waarbij de tussenkomst van een architect en/of de toestemming van de bevoegde autoriteiten vereist is.

Voor bouwgeschillen waarbij dit niet het geval is, kan u beroep doen op de waarborg ‘Algemene Contracten’.

Bijvoorbeeld:

Geschillen met aannemers: Problemen met de uitvoering van bouwwerken door aannemers, zoals slecht vakmanschap. DAS stelt een expert aan voor een éénmalige tegensprekelijke expertise.
Bouwgebreken: Juridische bijstand bij bouwgebreken zoals structurele problemen, lekkages, elektrische fouten, en andere bouwtechnische kwesties. DAS biedt juridische bijstand door het inschakelen van een expert in het kader van een éénmalige expertise. Dit rapport laat onze jurist toe om adequaat juridisch te argumenteren in het minnelijk beheer t.o.v. tegenpartij.

Let op: In deze waarborg bent u niet verzekerd voor de kosten van een advocaat of voor gerechtsprocedures.

Zakenrecht

Conflicten met betrekking tot (mede-)eigendom, vruchtgebruik, gebruik, bewoning, erfdienstbaarheden (o.m. gemene muur, afpaling, recht op uitweg, afstand tussen bouwwerken, lichten en uitzichten), voorrechten en hypotheken van uw verzekerd onroerend goed.

Bijvoorbeeld:

Te hoge schutting: U hebt een kinderopvang in een woonwijk en de nieuwe buren willen een andere gezamenlijke schutting plaatsen. Er ontstaat discussie over de toepassing van de gezamenlijke schutting en u slaagt er niet in om hierover tot een overeenkomst te komen met uw buur. U schakelt DAS in om een goede oplossing te bekomen.
Geschil gemeenschappelijke muur: Uw buurman weigert mee te betalen voor de herstellingskosten van de gemeenschappelijke muur.
Geschil kostenverdeling: Uw bedrijfspand maakt deel uit van een VME maar de mede-eigenaars raken het niet eens over de verdeling van de renovatie-, onderhouds- en beveiligingskosten. U bent het oneens met het voorstel en wenst juridische bijstand van DAS.
Geschil perceelgrenzen: In de nieuwe KMO-zone ontstaat een geschil over de perceelsgrenzen met uw buurman. DAS helpt u door de kwestie op te helderen en tot een oplossing te komen die uw belangen en eigendomsrechten beschermt.
Afstand van de bomen: Het terras van uw brasserie is zeer geliefd bij uw klanten, maar baart u hoe langer hoe meer zorgen. De bomen van de buurman overwoekeren de tafeltjes met ongemak voor de klanten als gevolg. Deze bomen staan te dicht bij de scheidingslijn en vormen een duidelijke inbreuk op het zakenrecht. U eist het kappen van de bomen en vraagt DAS hiervoor het nodige te doen.

(Ver)huurrechtsbijstand

Geschillen als huurder met de eigenaar van de verzekerde panden of als verhuurder met de huurder van de verzekerde panden: opzeg van het huurcontract, weigering terugbetaling van waarborg, herstellingen aan het gehuurde goed...

Let op: In de Legal Risk Calculator is het essentieel om bevestigend te antwoorden op de vraag of u de huur/verhuurgeschillen wilt verzekeren, zodat u in aanmerking komt voor dekking. Daarnaast dienen de jaarlijkse inkomsten uit verhuur te worden aangegeven om correct verzekerd te zijn.

Merken en Octrooien

U merkt dat een Belgische concurrent zonder uw toestemming uw bestaand octrooi heeft geschonden door uw geoctrooieerde innovatie te gebruiken en te verkopen. DAS kan u bijstaan in het initiëren van juridische stappen om uw intellectuele eigendom te beschermen en schadevergoeding te eisen.

Bijvoorbeeld:

Inbreuk op een door u geregistreerd octrooi: U stelt vast dat uw concurrent een product op de markt brengt waarbij gebruik gemaakt wordt van een door u uitgevonden én beschermde techniek. DAS wordt ingeschakeld om juridische stappen te ondernemen en een schadevergoeding te eisen voor de octrooischending.
Merkenrecht geschonden: U merkt op dat een concurrent gebruikt maakt van een logo dat amper te onderscheiden is van het door u geregistreerde logo. Dit is een inbreuk op het merkenrecht en u roept onze hulp in om een einde te stellen aan deze inbreuk.

Waarborgen All Risk

Waarborgen die niet onder een van de hierboven vermelde waarborgen vallen, zijn toch gedekt als ze niet expliciet uitgesloten worden in de speciale en algemene voorwaarden.

Enkele concrete toepassingen die onder deze waarborg worden verzekerd:

Bijvoorbeeld:

<u>Marktpraktijken en oneerlijke concurrentie</u>

Misleidende reclame: Verzekerde merkt dat een concurrent op grote schaal misleidende informatie verspreidt over de herkomst van hun producten, waarbij wordt gesuggereerd dat ze milieuvriendelijker zijn dan de uwe. Dit leidt tot verwarring bij consumenten en aantasting van uw imago.
Onrechtmatige afwerving van cliënteel: U bent zelfstandige en stelt vast dat een ex-werknemer in uw buurt een nieuw kantoor geopend heeft en nu als nieuwe rechtstreekse concurrent gebruik maakt van uw klantenlijst. De ex-werknemer probeert aan de hand van de gestolen klantenlijst op een onrechtmatige wijze cliënteel af te werven door uw cliënteel rechtstreeks aan te schrijven en u hierbij zwart te maken. U wenst te laten onderzoeken of dergelijke afwerving van cliënteel in strijd is met de eerlijke marktpraktijken in de zin van artikel VI.104 van het Wetboek Economisch recht.

<u>Vennootschaps- en verenigingsrecht</u>

Conflicten tussen vennoten tijdens de verkoop, overdracht of vereffening van uw vennootschap: een van uw vennoten wenst zich terug te trekken uit de vennootschap maar betwist de waarde berekening van zijn aandelen. U vraagt onze hulp om dit conflict op te lossen.
Intellectuele eigendomsrechten:

Intellectuele rechten (waaronder auteursrechten): SABAM vraagt u een exorbitante boete te betalen vanwege de niet-aangegeven uitzending van de radio in uw wachtkamer.

Inbreuk op uw auteursrechten: Een blog die u geschreven heeft, wordt integraal gekopieerd door een derde. Ook uw eigen foto’s verschijnen in de sociale media onder een andere naam. U eist een vergoeding voor de auteursrechten.

Geschil Handelsnaam: U baat reeds sedert jaren een restaurant met de naam ‘Gastronomique Delights’ uit en u merkt op dat een nieuw restaurant in de buurt dezelfde naam gebruikt als ‘Gastronomy Delight’, wat tot verwarring bij klanten leidt. DAS biedt juridische bijstand om het geschil over de handelsnaam van het restaurant op te lossen.

<u>ICT-recht</u>

Domeinnaamgeschil: DAS beschermt u tegen ‘domeinnaam squatting’ U stalt vast dat de domeinnaam die u wenst te gebruiken, reeds ingenomen is door een derde. Deze derde stelt u voor om de domeinnaam over te kopen en dit voor een buitensporig bedrag. U wenst hiertegen op te treden.

<u>Mediarecht</u>

Correctie van onjuiste berichtgeving in de media: U wenst een recht op antwoord op een foutieve weergave van de feiten die in een krant gepubliceerd werden, maar de krant weigert op uw vraag in te gaan.

Let op:

Niet-gedekte dossiers. Het gaat hieronder om voorbeelden ter illustratie. Deze opsomming van niet-gedekte dossiers is niet limitatief.

U bent niet verzekerd voor juridische conflicten die aanwezig zijn bij het onderschrijven van het contract.
Er is geen dekking als u bij het afsluiten van het contract op de hoogte bent van de feiten die aanleiding geven tot het juridisch geschil.

Bijvoorbeeld:

Reeds vele jaren leeft u op gespannen voet met het restaurant naast uw winkel omdat zij uw parking gebruiken als terras. Omdat dit geschil bestaat bij het onderschrijven van de polis zal DAS hiervoor geen dekking verlenen (Zakenrecht).
Na een hoogoplopend conflict met uw werknemer stuurt u hem een laatste niet mis te verstane ingebrekestelling. U onderschrijft een All Risk of Premium-formule en ontslaat de werknemer enkele maanden later conform de inhoud van de eerder verstuurde ingebrekestelling. Het geschil met uw werknemer is niet gedekt (Arbeids- & sociaal recht).

Er is geen tussenkomst voor misdaden en gecorrectionaliseerde misdaden, ook niet in geval van vrijspraak of buiten vervolg stelling.

Er is geen dekking voor gerechtelijke procedures met betrekking tot het bouwen en verbouwen van onroerende goederen waarvoor een bouwvergunning en/of de tussenkomst van een architect vereist is. Met uitzondering van wat vermeld is onder punt 20.

Raadpleeg onze voorwaarden en documenten
<br> Let op! De voorbeelden van dit document zijn indicatief. Voor de exacte bepalingen en alle bijkomende informatie, de uitsluitingen en beperkingen verwijzen wij u naar de algemene en speciale voorwaarden die u kosteloos kunt raadplegen op www.das. be of bij uw bemiddelaar waar u een offerte kunt verkrijgen. Elke niet-professionele client dient deze documenten door te nemen voor de aankoop/ondertekening van dit product. Juridische conflicten die aanwezig zijn bij het onderschrijven van het contract zijn niet verzekerd. Dit geldt ook als de verzekerde bij het afsluiten van het contract op de hoogte is van de feiten die aanleiding geven tot een juridisch geschil. Raadpleeg ook de contractuele wachttermijnen (art. 7 of 2 spec. vw.), het verplichte minimumgeschil en onze maximale tussenkomst (art. 8 of 2 spec. vw.). Een polis rechtsbijstand heeft een looptijd van 1 jaar en wordt stilzwijgend verlengd tenzij ze wordt opgezegd uiterlijk 3 maanden voor de hoofdvervaldag. Het Belgisch recht en de Belgische rechtbanken zijn van toepassing op de verzekeringsovereenkomst. Voor klachten contacteer eerst de Interne klachtendienst: meldpunt@das.be. Adres Ombudsdienst van de Verzekeringen: De Meeûsplantsoen 35, 1000 Brussel, www.ombudsman.as. DAS Belgische Rechtsbijstandverzekeringsmaatschappij N.V. Koning Albert II laan, 7 - 1210 Brussel – Tel. + 32 2 645 51 11 – Fax +32 2 640 77 33. Verzekeringsonderneming (nr. 0687) onder de controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel voor de tak Rechtsbijstand. R.P.R. Brussel 0401.620.778.