Sinds 2003 werd de 4de Europese richtlijn Auto van 15/05/2000 omgezet naar artikel 14 van de WAM-wet. Hierin staat dat de verzekering van degene die een ongeval veroorzaakt, binnen een termijn van 3 maanden nadat de benadeelde een aanvraag tot schadevergoeding indiende, een gemotiveerd antwoord moet geven. Het antwoord moet een duidelijk standpunt innemen over de aansprakelijkheid van hun verzekerde. Het volstaat ook niet om de aansprakelijkheid af te wijzen zonder verdere motivatie.
De wetgever voorziet een financiële sanctie (bovenop de vergoeding van de eigenlijke schade door het ongeval) van 250 EUR per dag dat de verzekeraar van de aansprakelijke zich hier niet aan houdt. Dit om te vermijden dat een schaderegelaar de boel blokkeert en de schadelijder te lang in de kou blijft staan. Deze vergoeding komt toe aan de benadeelde persoon in het dossier en dus niet aan de verzekeraar.
De dwangsom blijft oplopen tot op het ogenblik waarop de schaderegelaar een gemotiveerd antwoord of voorstel tot schadevergoeding heeft bezorgd.
DAS-beheerders weten van wanten
Bij DAS zijn we ons bewust van deze wet en kennen we de formaliteiten die moeten gevolgd worden. Zo moet er een aangetekend schrijven vertrekken naar de verzekeraar van de aansprakelijke, waarin er wordt herinnerd aan de vervaldag van deze termijn. Zonder dit aangetekend schrijven, kan er geen beroep worden gedaan op de vergoeding conform de 4de richtlijn.
Binnen onze schadedienst hebben we al ettelijke keren een vergoeding op basis van de 4de richtlijn bekomen. Dit varieert van 1 000 EUR tot meer dan 6 000 EUR (één keer is dit uitzonderlijk zelf opgelopen tot 15 000 EUR!). Dit is een leuk (lees: fameus) extraatje voor de verzekerde.
Een voorbeeld van een tevreden klant
Een kort voorbeeldje van een klant die slachtoffer was in een verkeersongeval. Daags na aangifte door onze verzekerde schreef onze schadebeheerder de verzekering van de tegenpartij aan. Tot driemaal toe stuurde DAS een herinnering, zonder enige reactie. Wanneer de termijn van 3 maanden was verstreken, nam de dossierbeheerder actie en stuurde hij een aangetekende ingebrekestelling op grond van de 4de richtlijn. Het duurde nog 27 dagen alvorens er een gemotiveerd antwoord kwam, waardoor onze verzekerde een bijkomende vergoeding van 6 750 EUR heeft ontvangen.
Bovenal is het toepassen van deze 4de richtlijn voornamelijk een wake-up call voor de tegenpartij om niet op zijn lauweren te blijven rusten. Het is onze taak als rechtsbijstandsverzekeraar om een dossier zo efficiënt mogelijk te regelen, binnen een aanvaardbare tijdspanne. Als de tegenpartij dan nalaat om te reageren, zullen we bij DAS niet aarzelen om deze stok achter de deur te gebruiken!