Wat als de verzekeraar van de tegenpartij niet reageert? Artikel 14 WAM geactiveerd!

NL: Artikel 14 WAM; FR: l’article 14 de la loi

Schadedossiers kunnen soms lang aanslepen. Ook het wachten op een antwoord van verzekeraars van tegenpartijen stelt het geduld soms op de proef. Dit kan te wijten zijn aan een hoge werkdruk, doch lijkt dit soms een tactiek om het uitbetalen uit te stellen. Gelukkig voorziet de wet een drukkingsmiddel om onnodige vertragingsmanoeuvres tegen te gaan.

Sinds 2003 werd de 4de Europese richtlijn Auto van 15/05/2000 omgezet naar artikel 14 van de WAM-wet. Hierin staat dat de verzekering van degene die een ongeval veroorzaakt, binnen een termijn van 3 maanden nadat de benadeelde een aanvraag tot schadevergoeding indiende, een gemotiveerd antwoord moet geven. Het antwoord moet een duidelijk standpunt innemen over de aansprakelijkheid van hun verzekerde. Het volstaat ook niet om de aansprakelijkheid af te wijzen zonder verdere motivatie.

De wetgever voorziet een financiële sanctie (bovenop de vergoeding van de eigenlijke schade door het ongeval) van 250 EUR per dag dat de verzekeraar van de aansprakelijke zich hier niet aan houdt. Dit om te vermijden dat een schaderegelaar de boel blokkeert en de schadelijder te lang in de kou blijft staan. Deze vergoeding komt toe aan de benadeelde persoon in het dossier en dus niet aan de verzekeraar.

De dwangsom blijft oplopen tot op het ogenblik waarop de schaderegelaar een gemotiveerd antwoord of voorstel tot schadevergoeding heeft bezorgd.

DAS-beheerders weten van wanten

Bij DAS zijn we ons bewust van deze wet en kennen we de formaliteiten die moeten gevolgd worden. Zo moet er een aangetekend schrijven vertrekken naar de verzekeraar van de aansprakelijke, waarin er wordt herinnerd aan de vervaldag van deze termijn. Zonder dit aangetekend schrijven, kan er geen beroep worden gedaan op de vergoeding conform de 4de richtlijn.

Binnen onze schadedienst hebben we al ettelijke keren een vergoeding op basis van de 4de richtlijn bekomen. Dit varieert van 1 000 EUR tot meer dan 6 000 EUR (één keer is dit uitzonderlijk zelf opgelopen tot 15 000 EUR!). Dit is een leuk (lees: fameus) extraatje voor de verzekerde.

Een voorbeeld van een tevreden klant

Een kort voorbeeldje van een klant die slachtoffer was in een verkeersongeval. Daags na aangifte door onze verzekerde schreef onze schadebeheerder de verzekering van de tegenpartij aan. Tot driemaal toe stuurde DAS een herinnering, zonder enige reactie. Wanneer de termijn van 3 maanden was verstreken, nam de dossierbeheerder actie en stuurde hij een aangetekende ingebrekestelling op grond van de 4de richtlijn. Het duurde nog 27 dagen alvorens er een gemotiveerd antwoord kwam, waardoor onze verzekerde een bijkomende vergoeding van 6 750 EUR heeft ontvangen.

Bovenal is het toepassen van deze 4de richtlijn voornamelijk een wake-up call voor de tegenpartij om niet op zijn lauweren te blijven rusten. Het is onze taak als rechtsbijstandsverzekeraar om een dossier zo efficiënt mogelijk te regelen, binnen een aanvaardbare tijdspanne. Als de tegenpartij dan nalaat om te reageren, zullen we bij DAS niet aarzelen om deze stok achter de deur te gebruiken!

Image of the author of this articleInge Vande GuchtErvaringsdeskundige Claims
Terug naar overzicht

Onze laatste artikels

article thumbnail image
27/03/2025
Huiselijk geweld en rechtsbijstand: het maatschappelijk belang aangetoond
Lees meer
article thumbnail image
13/03/2025
Grote veranderingen in de schadevergoeding bij lichamelijke schade
Lees meer
article thumbnail image
04/03/2025
DAS, pionier in een nieuwe ‘Legal Mindset’
Lees meer

D.A.S is een Belgische Rechtsbijstandsverzekeringsmaatschappij, toegelaten onder nummer 0687, onder controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel voor de tak Rechtsbijstand R.P.R Brussel 0401.620.778. De voorbeelden op deze site zijn indicatief. U kunt een offerte verkrijgen bij uw bemiddelaar. Voor de exacte bepalingen en alle bijkomende informatie, de uitsluitingen en beperkingen verwijzen wij u naar de algemene en speciale voorwaarden en IPID fiche die u kosteloos kunt raadplegen onder de rubriek (bibliotheek) of bij uw bemiddelaar. Elke niet-professionele cliënt dient deze documenten door te nemen voor de aankoop/ondertekening van dit product. Juridische conflicten die aanwezig zijn bij het onderschrijven van het contract zijn niet verzekerd. Dit geldt ook als de verzekerde bij het afsluiten van het contract op de hoogte is van de feiten die aanleiding geven tot een juridisch geschil. Raadpleeg ook de contractuele wachttermijnen (art. 2 spec. vw.), het verplichte minimumgeschil en onze maximale tussenkomst (art. 2 spec. vw.). Een polis rechtsbijstand heeft een looptijd van 1 jaar en wordt stilzwijgend verlengd tenzij ze wordt opgezegd uiterlijk 3 maanden voor de hoofdvervaldag. Het Belgisch recht en de Belgische rechtbanken zijn van toepassing op de verzekeringsovereenkomst. Voor klachten contacteer eerst de Interne klachtendienst: meldpunt@das.be. Adres Ombudsdienst van de Verzekeringen: De Meeûsplantsoen 35, 1000 Brussel, www.ombudsman.as. Verzekeringsonderneming (nr. 0687) onder de controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel voor de tak Rechtsbijstand. R.P.R. Brussel 0401.620.778.