Het voertuig was nog maar een maand voor het ongeval aangekocht. De tegenpartij was bovendien nog gedomicilieerd in Spanje, heeft haar rijbewijs nét behaald in Marokko en verblijft sinds een maand in België, zonder zelf te zijn ingeschreven. Allemaal elementen die zorgen voor een terechte bezorgdheid bij onze klant David.
Gelukkig kan hij terecht bij DAS, zijn rechtsbijstandverzekeraar. Want dergelijke schadegevallen, waarbij de tegenpartij een buitenlandse verzekeraar is, kunnen enkel door een rechtsbijstandverzekeraar behandeld worden. Een BA Auto verzekeraar kan hier zelf geen verdere stappen in ondernemen.
Wat doet DAS als gespecialiseerde rechtsbijstandverzekeraar in zo’n situatie?
Als eerste stap schrijft onze schadebeheerder Francesca de Belgische correspondent van de buitenlandse verzekeraar Allianz Spanje aan. Deze opent een onderzoek en vraagt bij hun mandante, de buitenlandse verzekeraar, de dekkingsbevestiging op van het buitenlands voertuig.
Kort daarna wordt Francesca op de hoogte gebracht dat deze verzekeraar geen tussenkomst kan verlenen, omdat de polis twee maanden voor het ongeval werd opgezegd. We ontvangen iets later een nieuw verzekeringsbewijs dat aantoont dat het voertuig verzekerd is bij AXA Spanje, maar pas vanaf de dag na het ongeval! Wat een pech… Francesca neemt toch contact op met AXA om te polsen, maar die bevestigen ons helaas dat er geen dekking is voor de dag van het ongeval.
Wat een pech… wat nu ?
Er kan dus niet meteen een verzekeraar geïdentificeerd worden en onze verzekerde heeft aanzienlijke schade aan zijn voertuig opgelopen. Daarom besluit DAS een expert aan te stellen voor een expertise om de schade vast te stellen aan zijn voertuig. Zo is klant David zeker dat er al een grondig verslag is gemaakt met een beschrijving van zijn opgelopen schade aan de wagen.
De makelaar van de verzekerde zit wel met bekommernissen over een eventuele schadevergoeding voor klant David. Het ziet er naar uit dat het voertuig van de tegenpartij onverzekerd is. Wat nu?
“Het is toch vreemd dat iemand met een verzekeringsbewijs kan rijden, terwijl dit niet meer geldig is?” – vraagt de makelaar. Het in het bezit hebben van een verzekeringsbewijs betekent niet dat de verzekeringspolis nog actief is. Het kan zijn dat de polis intussen werd geschorst of stopgezet maar dat het verzekeringsbewijs niet werd ingehouden. De Belgische politie kan bij de vaststelling van het schadegeval geen nazicht doen of de buitenlandse nummerplaat geldig verzekerd is.
Er bestaat gelukkig een oplossing
Wat veel klanten niet weten is dat er in België een instantie is opgericht, het Belgisch Bureau van de autoverzekeraars (BBAV), met als doel te voorzien in een vergoeding in het geval een buitenlands voertuig, betrokken in een ongeval in België, onverzekerd zou zijn. Oef, wat een opluchting!
Francesca schrijft het BBAV aan met de vraag een onderzoek in te stellen naar de BA verzekeraar van het buitenlands voertuig. Waarop het Belgisch Bureau ons meedeelt dat het dossier in onderzoek is bij het Spaans Bureau. Ja hoor, elk land heeft zijn eigen bureau. Het BBAV vraagt eerst een onderzoek aan bij het Bureau van het land waar de standplaats van het voertuig eigenlijk zou moeten zijn, in dit geval dus Spanje.
Kort nadien laat het Belgisch Bureau aan Francesca weten dat zij het dossier mogen beheren in naam van het Pools Bureau op basis van de gewoonlijke standplaats. Pools Bureau? Dit is wel heel vreemd, het betrof toch een Spaanse nummerplaat?
Gelukkig hoeven wij ons hier verder geen zorgen om te maken, het onderzoek werd gevoerd en het BBAV stemt in met de dekking en hun tussenkomst voor de schade aan het voertuig van onze klant. Dat is het belangrijkste!
Schadebeheerder Francesca maakt de eis tot betaling van de schade over en amper een week later bevestigt het BBAV ons al dat zij de betaling aan onze verzekerde hebben uitgevoerd.
De makelaar is tevreden en bedankt ons uitvoerig, zowel hij als de klant hadden nooit gedacht dat er zo snel een vergoeding zou komen in dit complexe dossier. Uiteindelijk zat er tussen de aangifte en de uitbetaling van de schade maar drie maanden!
Met onze expertise en uitgebreide kennis hebben wij snel de juiste stappen kunnen zetten om het schadedossier spoedig af te handelen. Er is dus niet meteen reden tot paniek wanneer een buitenlandse tegenpartij niet verzekerd blijkt te zijn!
Weer een tevreden klant!
U bent nog niet verzekerd bij DAS, dé specialist in Rechtsbijstand?